Գիտակցության ուղղորդման (մանիպուլյացիոն)
ժամանակակից տեխնոլոգիաներ
PR-ի և ԶԼՄ-ների փոխհամագործակցության արդյունքում
ժամանակի ընթացքում առաջացավ համագործակցության մի նոր ձև, որը աստիճանաբար վերածվեց
PR տեխնոլոգիաների: Այս երևույթը, երբ հասարակության, նրա առանձին խմբերի, ինչպես նաև
անհատների գիտակցությունը և ենթագիտակցությունը ուղղորդվում են PR տեսության մեջ, կոչվում
է գիտակցության ուղղորդում` մանիպուլացիա:
Գիտակցության ուղղորդման ժամանակակից տեխնոլոգիաները
ավելի քան հարյուրն են, սակայն առավել տարածված և հետազոտված են հետևյալները.
1.
Կարծրատիպեր և կաղապարներ
Դրանք գիտակցության ուղղորդման ամենակենսունակ
տեխնոլոգիաներից են: Դրանց հիմքում ընկած են ոչ թե ապատեղեկատվությունը, այլ տեղեկատվությունը
կամ այնպիսի ձևակերպումը, որը տարիների հետ այնքան է ամրանում, որ աստիճանաբար ձեռք
է բերում կաղապարային բնույթ: Որպես կանոն, հասարակության լայն շրջանակները այդ կաղապարներն
ու կարծրատիպերը չեն քննարկում, չեն վերլուծում, այլ դրանք ընդունում են այնպես, ինչպես
դա մատուցվում է: Այսպես, օրինակ` կաղապարային նշանակություն է ձեռք բերել ԽՍՀՄ-ին
տրված ԱՄՆ նախկին նախագահ Ռոնալդ Ռեյգանի <<Չարիքի կայսրություն>> ձևակերպումը:
Հաջորդ կաղապարը, որն օգտագործում են տարբեր
պետություններում ներքաղաքական, տնտեսական հարաբերությունները բնութագրելիս կլանային
իշխանություն ձևակերպում են, որը նշանակում է, որ տվյալ պետության մեջ հասարակական
ընկալման համակարգում իշխանությունը պատկանում
է մեկ կամ մի քանի ընտանիքի անդամների և կամ ընդհանուր տնտեսական շահերով միավորված
խմբի:
Որպես կանոն, գիտակցության ուղղորդման տեխնոլոգիաները
ավելի կենսունակ են անցումային հասարակություններում: Անցումային է կոչվում այն հասարակությունը,
որտեղ տեղի են ունենում հասարակական, քաղաքական և տնտեսական համակարգերի փոփոխությունները,
երբ տվյալ պետությունը մի համակարգից անցում է կատարում մեկ այլ համակարգի: Անցումային
հասարակության մեջ մանիպուլացիոն տեխնոլոգիաները արդյունավետ են աշխատում նաև այն պատճառով,
որ փոփոխությունների է ենթարկվում տվյալ հասարակության արժեքային համակարգը, և մանիպուլյացիոն
տեխնոլոգիաներին ավելի ենթարկվում են հասարակության այն խմբերը, որոնք ավելի խոցելի
են դառնում անցումային ժամանակաշրջանում:
2.
Միֆեր և առասպելներ
Եթե կարծրատիպերի և կաղապարների հիմքում
ընկած է տեղեկատվությունը, ապա միֆերը և առասպելները մեծ մասամբ հենվում են ապատեղեկատվության
վրա: Բացի այդ` միֆերի հիմքում կարող է ընկած լինել նաև միտումնավոր ընտրված տեղեկատվությունը:
Այդ միտումնավոր ընտրված տեղեկատվությունը, ինչպես նաև ապատեղեկատվությունը ձևավորում
են այն միֆերը, որոնք դառնում են գործիք մանիպուլացիայի համար: Այսպես, օրինակ` Խորհրդային
Միության տարիներին մեծապես տարածված էր աշխարհում Խորհրդային Միության մասին այն միֆը,
որ ԽՍՀՄ-ը մարդկային դեմքից զուրկ համակարգ է: Խորհրդային Միությունը իր հերթին Արևմուտքի
և կապիտալիստական համակարգի մասին ստեղծել է այն առասպելը, որ այդ համակարգը հենված
է մարդու կողմից մարդու շահագործման վրա:
Ինչպես կաղապարները և կարծրատիպերը, այնպես
էլ միֆերը և առասպելները ձևավորվում են որոշակի ժամանակահատվածի ընթացքում և սկսում
են գործել որոշակի ժամանակահատված անցնելուց հետո, երբ դրանք ամրագրվում են հասարակական
գիտակցության մեջ:
3.
Սոցիոլոգիական հարցումներ
Առաջին հայացքից կարող է թվալ, թե սոցիոլոգիական
հարցումները կապ չունեն գիտակցության ուղղորդման հետ: PR մասնագետները մանիպուլացիայի
են ենթարկում ոչ թե բուն սոցիոլոգիական հարցումները և դրանց արդյունքները, այլ այդ
հարցումները ներկայացնում են ըստ նպատակահարմար ձևակերպումների: Այսպես, օրինակ` եթե
խորհրդարանական ընտրությունների ժամանակ օրենքով սահմանված կարգով անցումային արգելքը
ենթադրենք անցնում է 5 %-ը , ապա PR մասնագետները այս դեպքում սոցիոլոգիական հարցումները
ներկայացնում են հետևյալ ձևակերպմամբ. x կուսակցությունը հավաքել է ընտրողների ընդամենը
6 % ձայները, կամ x կուսակցությունը հավաքել է ընտրողների ամբողջ 6 % ձայները:
4.
Տեղեկատվության միտումնավոր ընտրություն
Արդի տեղեկատվական հոսքերի պայմաններում հաճախ
լուրջ դժվարություն է առաջանում տարբերել տեղեկատվությունը ապատեղեկատվությունից, ինչպես
նաև հստակ առանձնացնել այն տեղեկատվությունը, որը կարող է կարևոր դեր խաղալ հասարակական
գիտակցության ուղղորդման վրա: Այս տեխնոլոգիայի գործադրման դեպքում բնավ պարտադիր չէ,
որ ընտրվի ապատեղեկատվությունը. դեպքերի մեծ մասում այս տեխնոլոգիան հիմնվում է տեղեկատվության
վրա, այլ ոչ թե ապատեղեկատվության: Ընդհանուր տեղեկատվական հոսքից ընտրվում, առանձնացվում
է հենց այն տեղեկատվությունը, որը դառնում է գիտակցության ուղղորդման հիմնական գործիք:
Որպես կանոն, մանիպուլացիոն տեխնոլոգիաները աշխատում են ոչ միայն հասարակության գիտակցության
վրա, այլ նաև հաճախ ենթագիտակցության վրա:
5.
Տեղեկատվության պարբերական կրկնություն
Այս տեխնոլոգիան մշակվել և գործի է դրվել մի
շարք հետազոտությունների արդյունքների ուսումնասիրման հետևանքով: ԱՄՆ-ի հետազոտողները
պարզել են, որ, որպես կանոն, մարդկանց բացարձակ մեծամասնությունը տեղեկատվությունը
ստանալուց 30 րոպե հետո մտապահում է այդ տեղեկատվության միայն 60 %-ը, 2 ժամ հետո 40 %-ը, իսկ օրվա ավարտին միայն 20 %-ը: Մեկ շաբաթ անց մտապահում է հաղորդած
տեղեկատվության 6-7 %-ը լավագույն դեպքում, իսկ սովորաբար միայն 2 %-ը:
Հաշվի առնելով այս և նման հետազոտությունների արդյունքները` PR մասնագետները
խորհուրդ են տալիս ժամանակ առ ժամանակ պարբերաբար կրկնել տեղեկատվությունը:
Այս տեխնոլոգիան հատկապես աշխատում է ընտրությունների
և գովազդների ժամանակ, և այն մեծ կիրառում ունի մանիպուլացիոն տեխնոլոգիաների համակարգում:
6.
Մականուններ
Մականունները ևս մեծ դերակատարում ունեն ուղղորդման
մեխանիզմների շարքում: Սրանք օգտագործվում են, երբ անհրաժեշտություն է առաջանում որևէ
անձի կապել կոնկրետ իրավիճակի կամ երևույթի հետ: Մականուններն ունեն առաջացման 2 աղբյուր.
1. դրանք ստեղծվում են հասարակական
շրջանակների կամ ԶԼՄ-ների կողմից
2. դրանք ստեղծվում են PR մասնագետների
կողմից
Մականունները կապվում են տվյալ անձի գործունեության
հետ նաև:
7.
Կոլաժ և ծաղրանկար
Սրանք կիրառվում են մամուլում և, ինչպես մականունները,
տվյալ անձին կապում են կոնկրետ իրադարձության կամ երևույթի հետ:
Կոլաժը լուսանկարների այնպիսի համադրումն է,
որի միջոցով ցույց է տրվում տվյալ անձի կապը տվյալ իրավիճակի հետ:
Ծաղրանկարները անձի (պետության) գործունեության
այս կամ այն հատվածը ներկայացնում են քաղաքական սարկազմի միջոցով:
Թե ծաղրանկարները և թե կոլաժը մեծ կիրառություն
ունեն PR տեխնոլոգիաների շարքում:
8.
Շշուկներ և ասեկոսեներ
Շշուկները և ասեկոսեները ամենատարածված մանիպուլացիոն տեխնոլոգիաներից
են: Դրանց առաջացման մեխանիզմները երկուսն են.
1. ստեղծվում և տարածվում են հասարակության
շրջանակում
2. ստեղծվում են PR մասնագետների կողմից
Երբեմն լուրջ դժվարություն է առաջանում կասեցնելու
շշուկների առաջացումը և տարածումը: Ավելի հաճախ դրանք տարածվում են այնպիսի արագությամբ,
որ անհրաժեշտություն է առաջանում տալ լրացուցիչ բացատրություններ և մեկնաբանություններ
դրանց շուրջ: Հաճախ յուրաքանչյուր դեպքի համար մասնագետները մշակում են կոնկրետ մեխանիզմներ`
կանխելու շշուկների տարածումը:
9.
Հուզական
մեծ դաշտի ստեղծում
Հաճախ հասարակական լայն խմբերը այս կամ այն
որոշումը կայացնելիս առաջնորդվում են հույզերով: Այս հանգամանքը արդյունավետ օգտագործում
են PR մասնագետները: Այն ժամանակ, երբ անհրաժեշտություն է առաջանում մասնակցելու այս
կամ այն գործողությանը, գործի է դրվում հուզական մեծ դաշտի ստեղծման տեխնոլոգիան, որը
նշանակում է, որ հասարակության հույզերի կառավարումը դառնում է PR տեխնոլոգիա: Այս
տեխնոլոգիան աշխատում է երկարատև ժամանակի կտրվածքով:
10. Համոզմունքների,
եզրահանգումների ձևով կարծիքի պարտադրում
Այս տեխնոլոգիան կիրառվում է հատկապես հեռուստատեսային
հաղորդումների ժամանակ: Դրա գործադրման մեխանիզմը հետևյալն է. հաղորդավարը հաղորդման
վերջում կամ սկզբում օգտագործում է այնպիսի պնդում, տեսակետ, կարծիք, որով հօդս է ցնդում
հաղորդման ներկա հյուրի որջ ելույթը: Եթե հաղորդավարի պնդումը հաղորդման վերջում է,
ապա հեռուստադիտողների հիշողության մեջ ավելի շատ մնում է այդ պնդումը, քան հյուրի
խոսքը, եթե հաղորդավարի պնդումը հաղորդման սկզբում է, ապա այն կարող է անակնկալի բերել
հյուրին` նրա համար ստեղծելով անբարենպաստ պայմաններ: Այս տեխնոլոգիան կարող է մշակվել
հաղորդումից առաջ, կարող է լինել հանպատրաստից:
Գիտակցության ուղղորդման ժամանակակից տեխնոլոգիաները
անվերջ փոփոխությունների են ենթարկվում, և փոփոխվում են նաև դրանց կիրառման մեխանիզմները:
Комментарии
Отправить комментарий