Միջավայրային ազդեցության գնահատում
Միջավայրային ազդեցության գնահատումը որոշումների
ընդունման հարաբերականորեն նոր գործիք է, որն օգտագործում է ստանդարտացված
գործընթացներ, որոշելու, թե տվյալ ծրագրիը ինչպիսի ազդեցություն կարող է ունենալ
շրջակա միջավայրի և մարդու առողջության վրա: Այսպիսի վերլուծությունները
հիմնականում ընկած են շարունակական քաղաքական ծրագրերի հիմքում: Այսպիսի
վերլուծությունը փորձում է բացահայտել, թե տվյալ քաղաքականության արդյունքում
տնտեսապես շահեկան ծրագրերը ինչ ազդեցություն կարող են ունենալ մարդու և
հասարկության վրա: Օրինակ, եթե նախատեսվում է նոր մայրուղու կամ օդանավակայանի,
կամ ատոմակայանի կառուցումը, ապա հաշվարկվում է
արդյոք սպասելի տնտեսական շահույթները արժեն այն վնասներին, որը կկրի
բնությունը: Այսպիսի վերլուծությունը հաճախ անդրադառնում է այնպիսի խնդիրների,
ինչպիսիք են սպառողների շահերը, աշխատանքային պայմանների անվտանգությունը:
Միջավայրային ազդեցության գնահատման վերլուծության հիմքերը դրվեցին
1950-ականներին, երբ գնալով կառավարական շրջաններում մեծանում էր ցանկությունը
որոշումների ընդունման գործընթացում համակցել գիտական, տեխնիկական և վերլուծական
տարբեր գործիքներ: Չնայած միջավայրային ազդեցության գնահատման օրենսդրությունները
և պրակտիկաները տարբերվում են ամբողջ աշխարհում, սակայն դրանում կիրառվող
ֆունդամենտալ գործընթացները շատ կամ քիչ չափով նույնն են: Այդ փուլերն են 1.
ուսումնասիրումը, թե արդյոք տվյալ ծրագիրն ունի միջավայրային ազդեցության գնահաման
կարիք, օրինակ երկրներ կան, որ այս ոլորտում չունեն կայացած օրենսդրություն,
սակայն օրինակ ԱՄՆ-ում և Կանադայում այս ոլորտի իրավական կարգավորումները շատ
հստակ են, այսպիսի ուսումնասիրությունը կատարվում է նրա համար, որպեսզի զուր
ժամանակ չծախսվի այն ծրագրերի միջավայրային ազդեցության գնահատման վրա, որոնք
իրականում չունեն դրա կարիքը: 2 Երկրորդ փուլը մասշտաբների հաստատումն է, այսինքն
եթե առաջին փուլում հաստատվում է, որ ծրագիրն ունի միջավայրային ազդեցության
գնահատման կարիք, ապա անհրաժեշտ է հստակեցնել առանցքային հիմնախնդիրները,
ուսումնասիրության պարամետրերը, տվյալների հավաքման եղանակները, աշխարհագրական
սահմանները: Տվյաների հավաքման առումով կարող է նաև շահեկան լինել տվյալ համայնքի
բնակիչներրի ներգրավումը, ովքեր տեղանքին ավելի լավ են ծանոթ: 3. Երրորդ էտապը
ազդեցության գնահատումն է, որը նախատեսում է ազդեցություների որոշում և
կանխատեսում, ազդեցությունների նշանակալիության գնահատում, կառավարման
ռազմավարությունների խորհրդատվություն, միջավայրային ազդեցության ընդհանուր
ամփոփում: 4. Չորրոդ էտապը վերլուծության արդյունքում համապատասխան փաստաթղթի
պատրաստումն է, որում ներկայացվում են
տվյալ ծրագրի անխուսափելի հետևանքներն ու ազդեցությունները շրջակա միջավայրի
նկատմամբ: Փաստաթղթի պատրաստման որևէ ստանդարտ ձև գոյություն չունի, կարող են
լինել մի քանի տասնյակ էջից բաղկացած, մինչև մի քանի էջ, որտեղ ամփոփ կերպով
ներկայացվում են միջավայրային հետևանքները: Փաստաթղում առաջ են քաշվում նաև հստակ
ռազմավարություններ ծրագրի բացասական ազդեցությունների կառավարման համար: 5.
Հինգերորդ էտապը ծրագրի իրականացումն է, երբ հաշվի առնելով միջավայրային
կանխատեսվող ազդեցությունները որոշում է կայացվում սկսել ծրագիրը: 6. Վերջին էտապը
մոնիթորինգն է և վերջնական աուդիտը: Վերջին էտապը շատ կարևոր է ամբողջ գործընթացի
ինտեգրացիան ապահովելու տեսանկյունից: Ցավոք սրտի, այսօր զարգացող աշխարհում մի
շարք երկրներ չունեն համապատասխան ռեսուրսներ, տեխնիկական հմտություններ և
քաղաքական կամք պատճաշ մոնիթորինգ և աուդիտ իրականացնելու համար: Պետք է նկատի
ունենալ, որ միջավայրային ազդեցության գնահատման վերլուծությունը տեղի է ունենում
որոշակի քաղաքական կոնտեքստում և իրավական պայմանների առկայությամբ: Միջավայրային
ազդեցության գնահատումը անհրաժեշտ է նախաձեռնել քաղաքականության ծրագրի մշակման
վաղ փուլերում, այլ ոչ թե նրանից հետո, երբ ծրագրի մեծ մասն արդեն իրականացվել է,
և միջավայրային ազդեցության գնահատումը հանդես է գալիս՝ որպես տվյալ ծրագրի
արդարացման և լեգիտիմացման գործիք: Արդյունավետ միջավայրային ազդեցության
գնահատման համար անհրաժեշտ է` 1. Timing- գնահատումն իրականացնել քաղաքականության
գործընթացի վաղ փուլերում, երբ դեռևս քննարկվում են որոշման այլընտրանքային
տարբերակները, 2. Assessment techniques-անհրաժեշտ է կիրառել համակարգային,
միջդիսցիպլինար վերլուծական գործիքներ քաղաքականության բնապահպանական, սոցիալական,
մշակութային և տնտեսական ազդեցությունների գնահատման համար, 3. Independence-պետք
է ապահովվի գնահատման արդյունքների օբյեկտիվությունը, գիտական
ամբողջականությունը/integrity/, 4. Public Disclosure- Մինչև վերջնական որոշման
կայացումը միջավայրային ազդեցության գնահատման արդյունքները պետք է հրապարակվեն և
հասանելի դառնան հանրության լայն շրջանակներին, 5. Public
participation-քաղաքացիների մասնակցությունը պետք է բարձր լինի ծրագրի կազմման
տարբեր փուլերում, նրանք պետք է հանդես գան համապատասխան առաջարկություններով,
6.Follow-up- Միջավայրային ազդեցության գնահատման արդյունքները պետք է դրվեն
քաղաքականության ծրագրի ընթացիկ կառավարման հիմքում: Ներկայումս աշխարհի շատ երկրներում
իրականացվում են միջավայրային ազդեցության գնահատում լայնամասշտաբ ծրագրերի համար`
տրանսպորտային ինֆրակառուցվածքների և բնակելի շենքերի կառուցումից մինչև
առևտրատնտեսական և արդյունաբերական զարգացումները: Միջավայրային ազդեցության
գնահատումը հատկապես կարևորվում է այն ժամանակ, երբ որոշակի քաղաքական ուժեր իրենց
քաղաքական ապագան կապում են կոնկրետ ծրագրերի հաջողության հետ:
Կառավարման ուսումնասիրությունը Վիլսոնը գտնում էր, որ ոչ մի պրակտիկ գիտություն երբևէ չի հետազոտվում եթե չկա դրա ուսումնասիրության անհրաժեշտությունը: Եվ այն հանգամանքը, որ գործնական ուղղվածություն ունեցող հանրային կառավարման գիտությունը արդեն 19դ. տեղ էր գտնում քոլեջների ուսումնական ծրագրերում վկայում էր դրա ուսումնասիրության անհրաժեշտության մասին: Վիլսոնն ասում էր, որ ոչ ոք չի վիճարկում այն փաստը, որ հանրային կառավարման արդի բարեփոխումը առաջնային խնդիրների լուծումից հետո պետք է ուղղված լինի ոչ միայն աշխատակազմի կատարելագործմանը , այլև` պետական հիմնարկների աշխատանքային մեթոդների և կազմակերպման կատարելագործմանը, քանի որ ակնհայտ է, որ գործունեության այդ ուղղությունը ոչ պակաս կատարելագործման կարիք ունի, քան աշխատակազմի աշխատանքը: Որպես գիտություն հանրային կառավարման ուսումնասիրության խնդիրն է բացահայտել. առաջին`թե ինչ կարող է կառավարությունը հավուր պատշաճի և հաջողությամբ իրականացնել և երկրորդ` թե ինչպես կարող է այդ ամենը կատարել առավելագույն արդյունավետությամբ: Նախքան կառավարման ուսումնաս
Комментарии
Отправить комментарий