Վարքաբանական մոտեցման շրջանակներում
առավել տարածված և հետաքրքրական կոնցեպցիաներից են հանդիսանում Դ. Մաքգրեգորի X-ի,
Y-ի և Ֆ. Հերցբերգի մոտիվացիոն հիգիենայի տեսությունները:
Մաքգրեգորը ենթադրում էր, որ կառավարման
ռազմավարությունը հիմնվում է այն բանի վրա, թե ինչպես է ղեկավարն ընկալում իր դերը
շարքային աշխատակիցների հետ իր հարաբերությունները կառուցելիս: X տեսությունը ստացել
է ղեկավարման կայուն ռազմավարություն անվանումը:
Նրա հիմնական կանխադրույթները կարելի է ներկայացնել հետևյալ կերպ`
·
Որ
միջակ աշխատակիցը ի ծնե չի սիրում աշխատել և հնարավորության դեպքում խուսափում է աշխատանքից:
·
և
քանի որ մարդիկ ի ծնե չեն սիրում աշխատել, ուստի անհրաժեշտ է նրանց մեծամասնությանը
հարկադրել, վերահսկել, ուղղորդել կամ էլ պատժել, որպեսզի լարված կերպով աշխատեն կազմակերպության
նպատակներին հասնելու համար:
·
միջակ
ծառայողը գերադասում է, որպեսզի նրան ղեկավարեն, ձգտում է խուսափել պատասխանատվությունից,
փառասեր չէ և ամենից շատ գերադասում է իր սեփական անվտանգությունը:
Մաքգրեգորը համարում էր, որ այս դրույթներում
ճշմարտության բավականին մեծ տարր կա, սակայն ասում էր, որ պետք չէ գերագնահատել և առաջարկում
էր համաձայնվել դրանց հետ միայն հուսալի ապացույցների առկայության դեպքում: Սակայն
ավելի ճկուն և արդյունավետ կոնցեպցիա էր համարում Y տեսությունը, որը ստացել է ղեկավարման դինամիկ ռազմավարություն անվանումը:
Տեսության հիմնական դրույթները հետևյալն են`
·
ֆիզիկական
և մտավոր կարողությունների ներդրումը աշխատանքային պրոցեսում նույնքան բնական է, որքան
խաղերի կամ էլ հանգստի ժամանակ,
·
վերահսկողությունն
ու պատժամիջոցների կիրառումը միակ միջոցները չեն, որոնք կարող են ուղղորդել մարդկանց
կազմակերպության նպատակների իրականացմանը: Աշխատակիցը ունակ է ինքնիրեն տիրապետել,
եթե ձգտում է այն նպատակների իրականացմանը, որտեղ նա անձնական հետաքրքրություն ունի,
·
աշխատակցի
կողմից ներդրվող ջանքերը սահմանված նպատակների իրականացման պարագայում պետք է համապատասխան
պարգևատրման արժանանան,
·
միջակ
աշխատակիցը համապատասխան վերապատրաստման պարագայում ոչ միայն իր վրա է վերցնում պատսխանատվություն,
այլև ձգտում է դրան,
·
հնարամտությունը,
ստեղծագործական ֆանտազիան և մոտեցումը կազմակերպության խնդիրների լուծման առումով բնորոշ
են մարդկանց ավելի լայն, քան թե` փոքր շրջանակներին,
·
միջակ
աշխատակցի մտավոր կարողությունները կառավարման պրոցեսում օգտագործվում են ոչ լիարժեք:
Մաքգրեգորը հասկանում էր, որ Y տեսության դրույթները
ավելի հեշտ է ընդունել, սակայն դժվար է կյանքի կոչել: Միաժամանակ նշում էր նաև, որ
Y տեսությունը հիպոթեզերի ամբողջություն է , այլ ոչ թե` կատարյալ ճշմարտություն: Այն
ավելի հեշտ է կյանքի կոչել միջին և բարձր օղակի ղեկավարման անձնակազմի, քան թե շարքային
ծառայողների պարագայում, քանզի ղեկավարները համաձայն իրենց զբաղեցրած պաշտոնի պարտավոր
են որոշում ներկայացնել:Ղեկավարներին մոտիվացնելու առումով Y տեսության դրույթների
կիրառումը, ըստ էության, նրանց աշխատանքի բովանդակության հարստացումն ու նրանց պարտականություների
ընդլայնումն է համապատասխան իրավասությունների ընդլայնման պարագայում: Միաժամանակ Y
տեսության կիրառումը շարքային աշխատակիցների պարագայում ոչ միայն բարձրացնում է նրանց
դերը կառավարման պրոցեսում, այլև փոխակերպում է նրանց դերի բովանդակությունը, քանզի
ավանդաբար որոշումներ կայացնելու իրավասություն չունենալով, ստանում են նման լիազորություններ,
իսկ նրանց պատասխանատվությունը չի մեծանում:
Սակայն ենթականերին կառավարման պրոցեսին մասնակից դարձնելը հաճախ
իրեն չի արդարացնում և ոչ թե այն պատճառով, որ Y տեսությունը սխալ է, այլ, որ այն դժվար
է կյանքի կոչել: Մաքգրեգորը զգուշացնում էր, որ, եթե փորձեք կիրառել Y տեսությունը
արհեստական պայմաններում, ձեր և ձեր ենթակաների համար ավելի հեշտ կլինի անցում կատարել
X տեսությանը: Ավելի լավ է արդյունավետորեն կիրառել X տեսությունը, քան թե անարդյունավետ
կերպով Y տեսությունը:
Комментарии
Отправить комментарий